Monday, September 28, 2015

Emosi tolong pergi

Assalamualaikum para trader

Berjumpa lagi kita dalam ruangan ini, Kali ni aku nak kisahkan macam mana emosi boleh buat kita rugi.

Kisah ni memang berlaku kat aku sendiri dan aku masih baru kenal FCPO masa tu, ada la belajar dari sifu sifu yang berkenaan, dan dah banyak kali juga buat trading. Sebenarnya aku telah dinasihatkan supaya jangan beremosi semasa buat trading. Namun aku ni kan manusia biasa tak lepas dan sering melakukan kesilapan walaupun dah taubat....emmmm.

Ketika tu aku buat intraday, masuk pasaran walaupun tak beberapa pasti arah trend pada mulanya. Aku masuk jugak, ya la... nak buat untung kata kan, kena la beranikan diri walau apa pun terjadi...
Jeng... jeng jeng...., aku pun place order dan oder fill, aku tunggu jap..., haa.. dah nampak ada untung ni... aku cakap tak pe boleh dapat lebih lagi ni tak lama lepas tu harga berubah arah dan melepasi paras harga yang aku masuk tadi, apa lagi aku dah mula panik, tak pikir panjang aku terus closed posisi pakai market order, untung tadi memang dah tak untung, tu yang aku tutup posisi tu. Alamak dah rugi la pulak..., tak pe aku masih boleh cover rugi ni, aku fikir. Masa tu memang aku dah lupa setiap ajaran tok guru supaya berdisiplin masa trading, Tok guru cakap kalau untung ke rugi ke hari tu, kena ambik nafas dulu, tenang kan diri atau tak payah masuk lagi pasaran takut kita dah hilang fokus. Tapi kan aku ni, kadang kadang berani tak bertempat aku ambil posisi lagi, konon nak cover rugi la.. lepas tu hampeh... rugi lagi, pada hal masa tu trend yang aku ikut memang dah betul..., pantang nampak rugi je aku closed. Disebabkan aku gagal mengawal emosi dan lupa semua ajaran yang diturunkan, aku telah tewas dengan emosi sendiri... Akhirnya petang tu aku termenung panjang... senyap je (dah rugi langsung tak de untung) sedih betul...

Apa yang boleh aku kata kat sini, sememangnya tak mudah nak kawal emosi kita ni, Emosi adalah musuh utama trader, kita kenalah banyak bertenang dan sabar masa buat trading ni, banyak kan latihan, kena banyak mengkaji dan belajar lengang lengok pasaran, Insa Allah dari situ kita akan dapat banyak maklumat dan pengetahuan, kalau tak cukup sorang guru, cari lagi guru untuk bertapa, kalau dah puas berguru, cuba pulak buat banyak kajian, belajar bersabar dan bertenang. Ibarat kan ilmu FCPO tak pernah habis... bila dah ada kemahiran nanti Insa Allah kemenangan akan dicapai...amin, Assalamualikum....  

No comments:

Post a Comment